Hielpijn

 

Als hielpijn en oncomfortabel aanvoelende hakken een probleem voor je worden, kan het je dagelijkse routine behoorlijk in de war gooien. Vooral als jij een druk en actief leven hebt. Gelukkig zijn er manieren om zere hakken te behandelen en te voorkomen, zodat jij gauw weer op stap kan gaan.

Negen tips om hielpijn te voorkomen

Hielpijn (of plantaire fasciitis) is een veelvoorkomend probleem, misschien el vaker dan je denkt. Maar liefst 1 op de 10 mensen geven aan tenminste één keer in hun leven last gehad te hebben van langdurige hielpijn. Dat gezegd hebbende, het is gebruikelijker dat mensen van middelbare leeftijd met een actieve levensstijl, die veel lopen of staan hier last van hebben.[1] In de meeste gevallen worden de zere hakken veroorzaakt door schade aan de fascie, een bijzonder soort bindweefsel dat de hak verbindt met de andere botten in de voet. Als de fascie onder spanning komt te staan, kan deze zwakker worden, maar ook zwellen of ontsteken, waardoor je erg pijnlijke hakken kunt krijgen als je staat of loopt.[2]

Iemand die aan hielpijn lijdt, voelt vaak ook pijn aan de achterkant van de hiel, oftewel Achilles Tendinitis. Dit is een veelvoorkomende en vaak pijnlijke sportblessure die veroorzaakt kan worden door het dragen van hoge hakken, buitensporig veel sporten of lopen. Vooral atleten hebben hier last van.

Wat zijn de meest voorkomende oorzaken en symptomen van hielpijn?

Inspannende of zware activiteiten zoals rennen en springen kunnen ervoor zorgen dat hielpijn ontstaat. Als je de pijn negeert en je blijft actief ook al heb je erg veel last van je hakken, dan kan de hielpijn langdurige schade opleveren, waar misschien wel een intensieve medische behandeling voor nodig is of fysiotherapie als je hiermee blijft lopen.[1] Gelukkig zijn er een aantal stappen die je snel kan maken om hielpijn te voorkomen en door te gaan met je actieve leven. Het eerste wat je moet doen, is weten waar je voor moet oppassen.

Hielpin kan in lichte of ernstige vorm voorkomen en meestal merk je het als een plaatselijke pijn en stijfheid direct aan de onderkant of achterkant van je hak, al kan je soms ook in het midden van je voet pijn ervaren.[3] Deze pijn is waarschijnlijk niet de hele dag aanwezig. Het kan geleidelijk ontstaan en opkomen bij bepaalde bewegingen, zoals bijvoorbeeld de trap oplopen of op je tenen staan.[4][5] Houd er ook rekening mee dat platte schoenen ervoor kunnen zorgen dat de plaintaire fascitis verstrekt raakt, waardoor een ontsteking kan ontstaan.5 Hielpijn kan vaak al s’ ochtends vroeg ontstaan als jij je eerste stappen uit bed gezet hebt.[6] Naarmate de dag verstrijkt kan de pijn verminderen, maar het kan weer opsteken als je een tijd gestaan hebt of hebt gesport.

 

Negen tips om hielpijn te voorkomen

Of je je er nu bewust van bent of niet, dagelijks last hebben van hielpijn kan erg vervelend zijn en wanneer onbehandeld zelfs ontwikkelen tot voetproblemen. Wij geven je negen tips om hielpijn te voorkomen.

 

Ontdek de tips hier 

Veroorzaken je schoenen hielpijn?

Ontdek hoe verschillende soorten schoenen kunnen leiden tot hielpijn en wat je kunt doen om dit probleem aan te pakken.

Lees hier verder

 

Hoe voorkom je hielpijn en discomfort?

While heel pain can be a nuisance, with a little patience and a few lifestyle adjustments most people make a full recovery without the need for invasive medical treatment. Be sure to speak to your doctor if your symptoms become severe or disruptive, remember to keep an eye out for early warning signs, and take preventative measures even if you aren’t currently experiencing any pain.

If you find that your feet feel sore and uncomfortable, it is a good idea to be prepared to avoid any severe problems in the future:

  • Blijf gezond


Ga eens na hoelang je voeten je moeten dragen. Voor elke kilometer, krijgen de bogen van onze voeten zo’n 100.000 tot 150.000 kilo te verduren.[8] Door de druk op onze voeten te minimaliseren kunnen we het risico op blessures op lange termijn zien te voorkomen. Het behouden van een gezond gewicht en een gebalanceerd voedingspatroon kunnen je hiermee al enorm helpen.

  • Draag comfortabele schoenen

 

Het is belangrijk dat je comfortable schoenen draagt die je voetboog ondersteunen, het helpt om overbelasting te voorkomen en ze kunnen een schokabsorberende functie hebben zodra je voeten de grond raken. Het kan een goed idee zijn om regelmatig verschillende schoenen te dragen en schoenen die helemaal plat zijn en je hak niet ondersteunen volledig te vermijden. Wil je meer weten over de juiste schoenen die je voeten een goede ondersteuning geven? Bekijk dan hier hoe hielpijn door je schoenen veroorzaakt kan worden.

  • Rek en strek

 

Probeer een aantal oefeningen om je kuiten te strekken en de onderkant van je voeten op te warmen. Zo verbeter jij je flexibiliteit en versnel je het herstelvermogen van je spieren.[8] Check onze voetgymnastiek voor 9 stappen om de flexibiltiet van je voeten te bevorderen.

 

Hoe kan je hielpijn behandelen?

 

Hielpijn is over het algemeen gemakkelijk te behandelen, als je er vroeg bij bent. De meeste mensen herstellen volledig.[10] Het is geen kwaaltje die na een dagje rust wegtrekt, maar met een beetje geduld en een aantal eenvoudige maatregelen, ben je zo weer op de been.

Een gemakkelijke manier om jezelf te laten herstellen van hielpijn zijn de volgende stappen:

 

Bescherm. Zorg ervoor dat je hak niet verder beschadigd of geblesseerd raakt.

Rust. Probeer zo min mogelijk te lopen of op je voeten te staan.

Koel. Ijs of een kompres kan heel erg helpen om de pijn te verlichten.

Druk. Gebruik een bandage of brace rond je onderbeen en enkel om zwellingen tegen te gaan.