Negen tips om hielpijn te voorkomen

 

Je hoeft geen eersteklas atleet te zijn om last te hebben van hielpijn. Het is zelfs zo dat veel mensen last krijgen van hielpijn door het alledaagse wandelen. Of je je er nu bewust van bent of niet, dagelijks last hebben van hielpijn kan erg vervelend zijn en wanneer onbehandeld zelfs ontwikkelen tot voetproblemen. Lees hier onze negen tips om hielpijn te voorkomen

  1. Goed passende schoenen
    Goed passende wandelschoenen moeten steun geven aan de welving van je voet en de impact tussen de ondergrond en je voet opvangen. Daarnaast is het heel belangrijk dat de schoen goed past.  Wandel daarom altijd een rondje door de winkel voordat je nieuwe schoenen aanschaft en zorg dat er genoeg ruimte in je schoen is voor je langste teen om te bewegen.
  1. Inlegzooltjes
    Inlegzooltjes kunnen een effectieve en discrete oplossing zijn voor wat extra comfort tijdens het lopen. Inlegzooltjes leg je eenvoudig in je schoen en zij vangen de schokken op tijdens het wandelen. De Scholl GelActiv inlegzolen zijn verkrijgbaar in verschillende varianten: voor tijdens het sporten, maar ook voor dagelijks gebruik zoals tijdens het boodschappen doen.
  1. Wissel je schoenen
    Door het dagelijks dragen van je schoenen kan de steun afnemen. Het is daarom een goed idee om regelmatig te wisselen tussen verschillende paren.
  1. Bloten voeten op harde vloeren
    Niets fijner dan je voeten showen op een mooie zomerdag. Het kan heel verleidelijk zijn om met blote voeten op het strand of bij het zwembad te gaan wandelen. Maar, met blote voeten op een harde ondergrond lopen kan er voor zorgen dat je een stuk minder steun krijgt. Niet iedereen houdt er van om binnenshuis schoenen aan te hebben. Mocht jij bij deze groep mensen horen dan is het verstandig om een paar slippers met extra padding aan te schaffen.
  1. Warm up
    Hoewel een wandeling naar de winkel niet zo heftig klinkt is het toch verstandig om een warm up te doen voordat je aan je dagelijkse wandeling begint. Hiermee voorkom je hielpijn. Rol bijvoorbeeld gedurende twee minuten een bal onder je voet.
  1. Minder belasting
    Wanneer je onderweg bent merk je misschien dat de druk op je voeten zwaarder is door de volgepakte tas die je met je meedraagt. Hoe meer je meedraagt in je rugzak hoe meer je de druk op je onderlichaam zult voelen. Probeer daarom met zo min mogelijk spullen van huis te gaan.

  1. Neem rust tussen wandelingen
    Wanneer je last hebt van hielpijn is het belangrijk om rust te nemen. Probeer een keertje de bus te nemen en ga na het werk met de benen omhoog zitten.
  1. Check de ondergrond
    Of je nu de hond uitlaat of aan het winkelen bent, het kan lastig zijn betonnen ondergronden te vermijden. Probeer in ieder geval zo veel mogelijk op gras te lopen omdat dit minder impact heeft op je voeten.
  1. Zorg voor een gezond gewicht
    Zoals de zwaarte van onze bagage druk kan uitoefenen op onze voeten, kan ons lichaamsgewicht dat ook. Het behouden van een gezond gewicht wordt door doctoren en specialisten geadviseerd om zo het risico van hielpijn en andere blessures te voorkomen.

 

Wandelen is een geweldige manier om fit te blijven en ook nog eens de wereld om ons heen in ons op te nemen. Wanneer je de eerste signalen van hielpijn signaleert probeer dit dan te verminderen door de bovenstaande tips op te volgen. Wanneer je zorgen maakt over de pijn is het altijd verstandig om bij de dokter langs te gaan.

 

 

 

 

 

Inlegzolen voor uw favoriete schoenen