Verbeter de verzorging van je voeten met een goed dieet

 

We weten allemaal dat goed (of slecht) eten impact heeft op je gezondheid. Maar veel mensen realiseren zich niet dat je voeding ook invloed heeft op je voeten. Het klinkt raar, maar dat is het niet. Je voeten zijn onderdeel van je lichaam en alles waar jij je mee voedt, daarmee voed jij je hele lichaam. In dit artikel behandelen we wat je kunt eten om gezondere voeten te krijgen en een betere voetverzorging.

 

Calcium en vitamine D

Een groot deel van je voet bestaat uit bot. Calcium is nodig om je botten gezond te houden. Vitamine D zorgt ervoor dat je lichaam het calcium kan opnemen. Als je niet genoeg calcium of vitamine D binnenkrijgt, dan heb je een verhoogde kans op dunne, broze botten (osteoporose) op latere leeftijd. Osteoporose kan serieuze verwondingen veroorzaken, het is dus erg belangrijk om je botten sterk te houden wanneer je ouder wordt. Een ander probleem wanneer je niet genoeg calcium binnenkrijgt, is dat de spieren in je voeten zwak of pijnlijk aanvoelen en kunnen verkrampen

Hoe kan ik meer calcium en vitamine D binnenkrijgen?

  • Calcium is te vinden in voedingsproducten zoals melk, kaas en yoghurt. Het kan erg verschillen hoeveel calcium er in deze producten zit. En er kunnen ook minder goede stoffen in zitten zoals suiker. Dus kijk altijd op het etiket voordat je iets koopt. Yoghurt bevat een hoge dosis calcium en vitamine D, al bevat Griekse yoghurt minder van deze stoffen. Met melk, kaas en yoghurt is het aan te raden om de meest natuurlijke producten te vinden om aan je spijsvertering bij te dragen. Calcium is ook te vinden in broccoli, boerenkool, ingeblikte sardines en zalm, sojadrankjes, tofu en in tal van producten waar calcium aan is toegevoegd. Kijk altijd op het etiket van het product om te zien hoeveel calcium er is toegevoegd.
  • Vitamine D zit in vissoorten zoals zalm, tonijn en sardines. Het zit ook in eidooiers en runderlever.

 

 

 

Omega-3 vetten

Een groot probleem met de invloed van voeding op je voeten is de kans op een ontsteking. Dit kan fasciitis plantaris (een pijnlijke ontsteking van de bindweefselband aan de onderkant van de voetzool) veroorzaken en het kan heel pijnlijk zijn als het niet behandeld wordt. Er zijn veel soorten voedsel die kunnen bijdragen aan een ontsteking zoals verzadigd vet in rood vlees en de omega-6 vetten in plantaardige oliën, zoals maïsolie, sojaolie en zonnebloemolie. Omega-3 vetten kunnen ontstekingen verminderen. Omega-3 kan het risico op perifere slagaderziekte en diabetes verminderen. Deze aandoeningen kunnen gevaarlijk zijn omdat de aderen die de lagere delen van je lichaam van bloed voorzien kunnen beschadigen. Daardoor wordt de bloedsomloop in je voet beperkt. Als je diabetes hebt, kan je verdere gevolgen helpen voorkomen door het reguleren van je bloedsuiker.

 Hoe krijg ik meer Omega-3 vetten?

  • Vis, en zalm in het bijzonder, is een enorme bron aan omega-3 vetten. Voor veel mensen geldt dat er veel meer omega-6 vetten in hun voeding zitten dan omega-3 vetten. Een visrijk voedingspatroon kan deze vetten in balans brengen. Voor een goede balans is het aan te raden om twee tot drie keer in de week vis te eten die rijk is aan omega-3 vetten.
  • Planten bevatten ook omega-3 vetten. Plantaardige producten die rijk zijn aan omega-3 zijn bijvoorbeeld: walnoten, hennep zaden, pecannoten en hazelnoten.

 

Nog een probleem dat nadelig kan zijn voor je voeten is obesitas. Simpel gezegd, hoe meer je weegt, hoe meer druk er op je voeten komt te staan. Dit kan leiden tot fasciitis plantaris, pijn in de hiel, eeltknobbels en hamertenen. Een voedingspatroon aanhouden dat weinig vetten bevat en regelmatig bewegen dragen bij aan een gezond gewicht en verminderen het risico op deze aandoeningen.